Wat is de universele bankdienst?

Jeroen Geuens

22/02/2022

Sinds 1 januari 2022 bestaat de universele bankdienst of UBD in België. Dankzij die dienst kunnen klanten die weinig of niet digitaal bankieren tegen een redelijk tarief manueel bankieren.

De dienst breidt bestaande bankpakketten onder andere uit met manuele verrichtingen. De meeste retailbanken bieden deze dienst aan.

Wat betekent de universele bankdienst?

Het gaat over een reeks essentiële en vooral handmatige manieren om te bankieren en om je rekening te beheren.

  • Een bankaart
  • Minstens 60 manuele verrichtingen aan het loket
  • Minstens 24 keer geld afhalen aan een automaat van je bank
  • Rekeninguittreksels afdrukken in een kantoor van je bank of maandelijks afschriften ophalen (bij je bank) of thuis krijgen.

Afhankelijk van waar je klant bent kan de bank mogelijkheden toevoegen.

Voor wie?

Deze dienst is vooral bedoeld voor klanten die niet digitaal willen of kunnen bankieren of die hun rekening online moeilijk kunnen beheren. De universele bankdienst zorgt ervoor dat ze tegen een redelijk tarief en zonder bijkomende kosten manueel kunnen bankieren.

Algemener kunnen alle klanten die niet (alleen) online of digitaal willen bankieren profiteren van de UBD.

Consumenten beheren hun diensten meer en meer digitaal. Vooral hun rekeningen en betalingen, al is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend. De banksector wil laten zien dat het de moeilijkheden begrijpt.

Hoeveel kost het?

De vaste kosten komen op maximaal 60 euro per jaar. Als je je uittreksels niet kunt afdrukken op een automaat in het bankkantoor kun je er ook voor kiezen om ze thuis te krijgen. De verzending betaal je zelf en die komt op maximaal 1 euro per envelop plus porto. Zeldzame kosten zoals die voor een nieuwe bankkaart zitten niet mee in de UBD.

Welke banken?

Sinds 1 januari bieden 13 banken de universele bankdienst aan: Argenta, Axa, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, Bpost Bank, CBC, CPH, Crelan, ING, KBC Brussels en VDK.

De universele bankdienst zou ook goed kunnen zijn voor een transparanter aanbod van de banken en hun tarieven. Als klanten van bank willen veranderen kunnen ze de bankoverstapdienst gebruiken, die regelt (zo goed als) alles.

Als je meer wil weten over veranderen van bank, lees dan ons artikel 'Welke Belgische bank helpt je het best met overstappen?'

(Door Jeroen Geuens, 22 februari 2022.)