Belgen bankieren meer en meer online

Jeroen Geuens

19/04/2022

Volgens een recent onderzoek van Febelfin bankieren Belgen massaal online. Alleen een minderheid gaat nog naar een bankkantoor. 20% van de ondervraagden zegt dat dat door de coronacrisis komt.

Internet- en mobiel bankieren zijn bij Belgen de populairste manieren om geldzaken te regelen. 91% van de ondervraagden en 93% van de 55-plussers gebruikt een computer, smartphone of tablet voor zijn dagelijkse bankzaken. Bankapps worden wel populairder: vorig jaar gebruikte 71% de app van zijn bank, dit jaar was dat al 81%. Bij jongeren loopt dat percentage op tot 92%.

Meer online communicatie

Belgen durven ook meer te videobellen of te livechatten met hun bank. 31% van alle ondervraagden had al een videogesprek gehad met een bankmedewerker (over bankzaken). Vorig jaar was dat nog 28%. Vooral bij jongeren is de functie populair: van hen heeft 45% al met hun bank gevideobeld. Bij 55-plussers is dat 21%.

Mensen die liever niet videobellen zijn wel geneigd de chatfunctie te gebruiken. Vorig jaar had 33% van de ondervraagden al zo'n gesprek met zijn bank gehad. Dit jaar is dat 37%. Bij jongeren zelfs 50%.

Toch blijft de telefoon populair. 72% van alle deelnemers vindt de telefoon de beste manier om met de bank te praten. We bellen nu zelfs meer dan in 2020: toen gebruikte 66% van de ondervraagden de telefoon.

Welke diensten gebruiken Belgen?

De helft van de ondervraagden zegt dat ze internetbankieren om geld over te schrijven. Vooral mensen ouder dan 34 zeggen dat ze online of mobiel bankieren om te betalen. Daarnaast kijken veel mensen hun saldo en verrichtingen na of ze schrijven geld over tussen eigen rekeningen.

De belangrijkste reden om te bankieren via app in plaats van de website is dat je familie of vrienden makkelijk kan terugbetalen. 22% van de ondervraagden gebruikt daar zijn bankapp voor. In 2020 was dat nog 17%. Bij jongeren zijn apps populairder: 35% van hen betaalt mobiel.

Waarom bankiert een deel nog niet online?

Terwijl 92% van de ondervraagden regelmatig online of mobiel bankiert is er 8% van de Belgen die dat weigeren of niet kunnen. Het grootste deel van de mensen die nog analoog bankieren (35%) is bang dat ze slachtoffer worden van fraude. 30% heeft geen computer, smartphone of internetverbinding en 25% gaat gewoon liever naar een bankkantoor.

Toch blijven kantoorbezoeken zeldzaam: 53% van de ondervraagde bejaarden bezoekt zijn bank minder dan één keer per jaar en 40% gaat één tot drie keer per jaar. 6% gaat meer dan drie keer per jaar. Ook mensen jonger dan 34 gaan nog regelmatig naar de bank. 14% wil op een bepaald moment in hun leven informatie over bijvoorbeeld beleggingen of over een woonlening.

Er mag nog meer online

Tot slot vindt zo goed als de helft (45%) van de ondervraagden fysiek contact overschat. Dat kan ook op afstand. Bij jongeren stijgt dat percentage tot 60% en van de senioren vindt 33% online contact prettig.

Mensen die niet online willen of kunnen bankieren kunnen nog terecht aan automaten en in hun bankkantoor en ze kunnen de universele bankdienst gebruiken.

(Door Jeroen Geuens, 19 april 2022. Bron: Febelfin.)